Waarom hebben mobiliteitsproducten verschillende soorten banden?

Luchtbanden vs. Massieve banden

Als je een blik werpt op het assortiment van Pride Mobility-producten, zullen de verschillende maten, vormen en bandentypes zeker opvallen. Als je goed kijkt zie je dat sommige banden gevuld zijn met lucht, terwijl andere solide zijn. Sommige zijn gevuld met schuim en andere zijn geperforeerd.

Eerst beschrijven we de twee soorten banden. Vervolgens leggen we uit waarom verschillende modellen verschillende banden en opstellingen nodig hebben.

Luchtbanden

Normale luchtbanden zijn rubberen banden gevuld met lucht. Luchtbanden bieden betere tractie en een soepeler rijgedrag dan solide banden. Luchtbanden zijn relatief efficiënter – waardoor het voertuig snelheid en aantal kilometers kan maximaliseren. Ze slippen ook minder en stoppen sneller. Omdat ze gevuld zijn met lucht, hebben deze banden meer onderhoud nodig dan een solide band. Gebruikers moeten de luchtdruk in de gaten houden en ja, soms moet je je band plakken.

Binnen deze categorie kunnen banden een binnenband hebben zoals een fietsband of tubeless zijn zoals een autoband. Wanneer een band met een binnenband lek is, kan de binnenband doorgaans worden vervangen en kan de rubberen band opnieuw worden gebruikt. Het kan echter zijn dat een lekke tubeless luchtband in zijn geheel moet worden vervangen.

Solide banden

Solide banden bevatten geen lucht. Ze kunnen massief zijn of gevuld met materiaal zoals polyurethaan of schuim. De meeste Prime Mobility-modellen maken gebruik van solide banden. Een van de grootste voordelen van deze banden is dat ze niet lek kunnen raken. Er is geen bandenspanningsmeter of luchtcompressor nodig. Het gebrek aan onderhoud maakt solide banden de beste keuze voor dagelijks gebruik van rolstoelen of scootmobielen. Hoewel massieve banden minder demping bieden dan lucht gevulde banden, zijn onze modellen vaak zo ontworpen, met extra vering of wielen, dat je dat niet echt zal merken.

Binnen deze categorie kunnen banden een binnenband hebben zoals een fietsband of tubeless zijn zoals een autoband. Wanneer een band met een binnenband lek is, kan de binnenband doorgaans worden vervangen en kan de rubberen band opnieuw worden gebruikt. Het kan echter zijn dat een lekke tubeless luchtband moet worden vervangen.

Mobiliteitsproducten en banden

Nu we de basisprincipes van de banden hebben bekeken, gaan we de scootmobielen en elektrische stoelen in ons assortiment eens nader bestuderen. Producten die zijn ontworpen om op onstabiele oppervlakken en lange afstanden te rijden, hebben luchtbanden. Massieve banden zijn ideaal voor gebruikers die minder onderhoud wensen.

Luchtbanden

De Pride Mobility modellen welk standaard met luchtbanden komen zijn ontworpen voor avontuur.

De niet-medische Ranger is ons meest massieve scootmobiel. Dit model heeft een 159 kg belastingscapaciteit en extra zware motoren. Dit zwaargewicht heeft tubeless luchtbanden van 14,5″, en zorgen ervoor dat je zonder zorgen ongelijk terrein aankan met zijn uitstekende tractie en vering.

Zijn grote koplamp en zeven beschikbare kleuren, maakt de Zolar een stijlvolle keuze. Alle drie de tubeless luchtbanden zijn 13″. De met lucht gevulde banden zorgen voor minder stoten en stuiteren. De Zolar kan tot wel 37 kilometer rijden op een enkele lading.

Solide banden

Onze solide banden laten geen zwarte sporen achter, waardoor ze ideaal zijn voor reizen van het huis naar de winkel en weer terug. Deze modellen hebben een reeks bandenconfiguraties en -maten.

De Zero Turn 10-scooter brengt je waar je moet zijn. Hij heeft een maximale snelheid van 9.6 km/u en een ultrakleine draaicirkel van slechts 1092 mm. De superieure wendbaarheid van de Zero Turn 10 komt van Pride’s gepatenteerde iTurn-technologie. De individuele roterende banden bieden de beste controle die beschikbaar is in de middelgrote scootmobielklasse.

Het model heeft 10,75″ massieve achterbanden met 9″ massieve voorbanden. De Zero Turn 10 beweegt als een driewielige scooter met de stabiliteit van vier wielen.

Een ander populair scootermodel met massieve banden is de Victory 10 DX, verkrijgbaar met 3 en 4 wielen. De Victory heeft exclusieve banden met laag profiel, deze solide, slijtvaste wielen zijn 10″.

Als het om Jazzy elektrische rolstoelen gaat, zijn de bandenmaten nog gevarieerder. Dit komt omdat rolstoelen vaak zwenkwielen gebruiken – kleine gemonteerde wielen die in alle richtingen draaien – om de manoeuvreerbaarheid te verhogen.

Bij de Jazzy Air 2 is het mogelijk om de stoelhoogte te verhogen, en om zo op ooghoogte met anderen te zitten. De kapiteinsstoel staat op een basis van 641 mm bij 843 mm en rijdt op zes stevige wielen. De 10″ aandrijfwielen zijn naar de voorkant van de basis gepositioneerd. De Jazzy Air 2 heeft ook 6″ zwenkwielen aan de voor- en achterkant.

De i-Go+ is de ultieme rolstoel om mee te reizen. Hij weegt ongeveer 27,2 kg en kan worden neergeklapt tot een handzaam pakket van 787 bij 597 bij 406 mm. Het reisvriendelijke model maakt gebruik van een lichtere versie van de massieve band. De 11,25″ geperforeerde aandrijfwielen zijn lichter dan massieve banden, maar hebben geen lucht nodig. Ze bieden meer demping door de luchtbellen. Voor de aandrijfwielen van de i-Go+ bevinden zich 8″ zwenkwielen.